Permceptie - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Thijs Wijk - WaarBenJij.nu Permceptie - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Thijs Wijk - WaarBenJij.nu

Permceptie

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

17 Juni 2009 | Rusland, Moskou

Om maar meteen met de ophaalbrug in het kasteel te vallen: Perm is weinig aan. Het is ook te merken dat de meeste mensen Perm overslaan op hun reizen door Rusland, aangezien de informatie in onzer beide reisgidsen verschrikkelijk out-dated was. Zo zou het centrum rond het Perm 1 station liggen, waar het echter behoorlijk levensloos was (op de af en toe langsrollende tumbleweed natuurlijk, zoals in menig western film.. ;) ). Uiteindelijk bleek het centrum aan de andere kant van ons hotel te liggen, waar we overigens wel weer een leuke kamer (met helaas wel erg doorgezakte bedden) hadden en we elke morgen bij het hotelontbijt aan konden schuiven.
De belangrijkste activiteit in Perm was onze side trip naar Kungur, waar we de kungur ijs grotten gingen bekijken. De tocht er naartoe was echter een grotere belevenis dan de grot zelf. Deze verdiende namelijk de benaming ijsgrot net zozeer als bavaria de naam bier verdient.. de eerste 10 minuten van de tocht waren de grotten inderdaad gevuld met mooie ijskristallen en stalagmieten/tieten van ijs, maar daarna was het gewoon een standaard grot! En na meer dan een uur door een standaard grot gelopen te hebben, waarin ze ook nog enkele kerstbomen met verschrikkelijk kitscherige lichtjes neergezet hadden en we ook nog naar een hele lamme lazershow gingen kijken, hadden we er meer dan genoeg van. Wat wel leuk was aan de trip was onze gids! Wat een geweldig mens! Nog echt een gids uit het oude sovjet tijdperk! Alleen maar russisch brabbelen en er op zo'n manier bij staan dat zelfs nog een zoutzak statuur krijgt in vergelijking met haar! :)
Anyhow, genoeg gezeurd, want verder was Perm best relaxt. Aangezien er niet heel veel te doen was konden we ons toeleggen op onze favoriete hobby: halve liters tanken in het park, terwijl we met melancholie terugdachten aan een goede tijd in Nizhni.. ;)
Gelukkig ging de reis weer spoedig door naar Yekaterineburg, waar we gister aankwamen. In de trein hadden we gezelschap van twee Russische vrouwen, moeder en dochter, die behoorlijk gastvrij waren. We werden meteen getrakteerd op chocolaatjes, ze lieten hun vakantiefoto's zien en we kregen zelfs een sinaasappel :) we zagen er blijkbaar bleek en ondervoed uit.. Lullig genoeg hadden we zelf niets uit te delen, op een zakje chips na.. Verbeterpuntje..
Nu zijn we dus aanbeland in Yekaterineburg, wat we gisteravond en vandaag al een beetje verkent hebben. Mooie stad en meer dan genoeg te doen, dus hier gaan we ons wel vermaken. Onze hostelhoudster is trouwens een grietje van onze leeftijd die haar werk maar saai vond en gewoon maar een hostel op is gaan zetten! En ze doet het hartstikke leuk! Respect! We hebben hier gezelschap van een Bulgaar die van Japan met de auto door siberie (via modderwegen, als die er zelfs al waren) naar Yekaterineburg is gereden en nog helemaal doorgaat naar huis. Oftewel, hij is zwaar gestoord, maar hij heeft wel lef!
Vanavond staat voor het eerst het verkennen van het Russische nachtleven op het programma. Ik ben benieuwd!
Zie overigens voor een uitgebreider verslag van de laatste dagen het weblog van mijn reisgenoot, ik zat niet heel erg op de typgeit-stand vanavond. Zijn adres is gerardvink.waarbenjij.nu
De volgende keer zal ik wat beter mijn best doen voor jullie! Mijn trouwe lezersch! :)

• 17 Juni 2009 - 18:02

Lango:

veul plezier in de kroeg dort!

• 17 Juni 2009 - 18:34

Pepijn:

Leuk reisverslag! Maarre, hadden jullie al die stops gepland, of stappen jullie gewoon uit in elke plaats waar die trein ook stopt? (Stiekum ben ik wel errug jaloers: de Transmongolië-express staat al een tijdje op m'n verlanglijstje...). Anyway, stappen in Jekaterinenburg moet wel lukken geloof ik, uit betrouwbare bron (Wiki...) heb ik vernomen dat er genoeg volk woont! Veel plezier! Overigens vraag ik me nu af of er geen teststrips zijn die checken of iets wodka is of pure ethanol, zou een onmisbaar reistooltje geloof ik; ff kijken of het al gepatenteerd is... Saludos!

• 17 Juni 2009 - 19:20

Thijs Van Wijk:

De stops hebben we al gepland en dat je jaloers bent is zeer terecht.. :p

• 17 Juni 2009 - 19:59

Onok:

ik ben erg benieuwd hoe het nachtleven daar is, laat het horen :)

• 18 Juni 2009 - 22:37

Eric (respect):

Ben benieuwd naar dat nachtleven??
    Hoe is het eten en de inrichting van de kamers zoals bv de bedden.
    De trein is luxe??

doeg

• 19 Juni 2009 - 10:03

Vera:

groeten van een trouwelezersch!
    Gisteren was ik in de sauna met susan en waren in een kristallen sauna!!!

• 19 Juni 2009 - 20:48

Mark:

kijk eens of ze daar lettertjes vermicelli hebben, dan zou ik daar eerst een kop soep mee nemen voor je begint te schrijven....misschien helpt het wel :P

• 20 Juni 2009 - 15:09

Linda:

Ik heb de brief uit Moskou ontvangen :D

x Linda

• 21 Juni 2009 - 16:58

OomJan Tante Eef:

Hoi Thijs
    wat ga jij een prachtige
    reis maken jou verslag
    gelezen leuk hoor we hopen er nog veel te krijgen dan kunnen we je
    mooi volgen wij wensen
    jullie veel plezier en
    genieten maar ,je hebt het verdiend na zo,n
    lange studie dus nu een
    gezellige tijd.groetjes